Kundtjänst: 09:00-12:00

Villkor & Info

Priser och betalning

Alla priser på www.thujor.se är angivna inklusive moms med aktuell mervärdesskatt specificerad på fakturan/kontantnotan.

Alla priser på Thujor.se är att betrakta som dagsaktuella och gäller vid beställningstillfället. Vi reserverar oss för felaktigt inskrivna priser. Ev kampanjer, rabatter etc som lanseras efter ert orderläggande och innan leverans kan ej tillgodoräknas. Alla plantor reserveras/tas upp efter just er beställning.

Om ej annat överenskommits betalar du kontant/kort vid leverans eller faktureras du 14 dagar netto efter mottagen varuleverans, det senare alternativet hanteras av Svea Finans och du hittar detaljerad information om deras villkor i kassan. Faktura skall senast överenskommas innan packning från vårt lager.

Om ni inte möter upp på vår angivna tid och ni valt kort/kontantbetalning kommer faktura skickas till er med förfallodatum omgående med tillägg med 595:- för administrativa kostnader. Ni står alltid för frakt tillbaka till oss om ni inte avvisar er leverans på plats till Chaufför. Samma gäller vid öppet köp av krukodlade plantor. Ni är ansvarig för plantans välbefinnande och frakt tillbaka till oss. När växtleveranser är oss åter kontrolleras den och ev återbetalning sker minus ev avdrag enligt villkor.

Rotklumpar och barrotsplantor går ej ångra köp på - avsteg från distansavtalslagen gäller här. Ni kan givetvis reklamera dessa produkter med sedvanlig gång med gällande garantier.

Leveranstider

  • Ni väljer ett datum i kassan för önskad leverans.  Välj ett datum efter förutsättningar på normal leveranstid på er produkt och leveransperiod. Krukodlade plantor 5-10 dagar, rotklumpar 7-14 dagar. Om er order innehåller växter från olika växtgrupper kan leveranstiden öka med 7 dgr.
  • Efter att beställningen är lagd så skickas ett bekräftelsemail till er från oss till er. När det börjar att närma sig leverans, tidigast 10 dagar innan eller senast 2 dagar innan tänkt leverans så får ni ett mail från oss där ni får ert sändningsnummer som är spårbart på postnord.se. Öppna följesedeln som är bifoga - där finner ni preliminärt leveransdatum.
  • Tills plantor är lastade, dvs upp till 2 dagar innan tänkt leverans så är länken inte aktiv mer än att ni möts av meddelande att postnord fått i uppdrag att leverera varor till er.
  • När växter/varor passerar Malmö eller Torsvik i Jönköping uppdateras er länk och ni får ett datum och leveranstid för er beställning. Denna tidpunkt är nästkommande vardag som huvudregel. En leverans kan med kort varsel skjutas upp till nästkommande arbetsdag, denna information lämnas av postnord via appen. Vi kan EJ påverka detta.
  • Ni får sedan på leveransdagen ett meddelande om att leverans är klar och utkörd. Alla leveranser sker utan kvittens för Er och andras säkerhet samt att det förkortar tiden för plantan i transit. Ingen behöver aviseras vilket tar tid. Ni behöver inte passa eller vänta på chaufför/åkeri.
  • Tiden mellan beställning och spårbart gods (1-2 dagar innan leverans) betyder att plantan INTE står på terminal utan är på plantskola. Fraktsedlar skapas löpande och utan speciellt tidsschema.
  • Prioleverans 1-3 dgr efter beställning kan endast användas på produkter som har det i bilden.

Leveranstid under planteringssäsongen (räknas från mars/april till september/november beroende av leveransort) är inom tre veckor från beställningsdatum, normalt 7-10 dagar. Beställningar lagda utanför planteringssäsongen levereras snarast då säsong tillåter plantering. Extra kostnad för frakt tillkommer. Notera att leveranser utanför våra ordinarie leveransrutter, t.ex. till Gotland, Dalarna, Värmland, Gävleborg och norrut, kan dröja längre då samordning är nödvändig. Många leveransföretag levererar endast någon dag per vecka i vissa områden. Vi aviserar via SMS/mail eller telefonsamtal 1-3 dagar innan leveransdag. Detta går ej styra då det ska synkroniseras med Postnord, DHL, Scehenker etc - Leveransföretagets villkor gäller.

Leveranstider för planteringar är följande: Efter godkänd offert återkommer vi inom 7-10 dagar med ett datum som beroende på säsong ligger 1-30 dagar framåt. Vi arbetar miljövänligt och tar område för område - ni kan ej påverka datumförslag. Givetvis sker fortlöpande. Om inte produkten är specificerad på er beställning använder vi det bästa efter säsongen. Dvs rotklumpar används ej under den varma årstiden.

Tills du mottagit officiell avisering är alla uppgifter om leveransdag/tid att betrakta som preliminära då verksamheten är känslig för omständigheter utanför vår kontroll. Även efter avisering kan det i extremfall förekomma förseningar pga sjukdom, fordonshaveri eller liknande. I sådana fall utgår generellt ingen ersättning eller rabatter även om du som kund drabbas av extra kostnader eller inkomstbortfall.

Prioriterad leverans kan oftast ordnas mot tillägg och efter överenskommelse i de fall en exaktare leveranstidpunkt krävs. Detta sker isåfall med mindre lastbilar typ Fiat Ducato, Ford Transit 3.5 ton. Priser framgår i kassan.

Observera att vi normalt levererar thujor och andra häckväxter med lastbilar med en totalvikt närmare 13000 kg och därför inte når ända fram till alla adresser. Om du vet eller misstänker att din adress inte kan nås lämnas dina thujor på närmast möjliga plats eller på annan överenskommen plats/adress. Vi lämnar plantor på närmsta farbara plats - dvs vi bär ej ut plantor på tex baksidor av hus etc. Eventuell tillkommande kostnader för lyftkran för att lyfta in på adress tillkommer, vi levererar till närmast möjliga plats som går att komma fram till. Chaufför avgör på plats.

 

    Reklamationer och garantifrågor

    Vid felaktig varuleverans (fel antal eller felaktig/skadad vara) är du skyldig att omgående kontakta oss efter mottagen leverans så att vi i första hand kan rätta till felet, alternativt komma överens om lämplig kompensation. Notera att du inte kan reklamera en planterad planta.

    Vid åberopande av växtgaranti gäller att du låter växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med oss och har möjlighet att tillhandahålla aktuella fotografier som tydligt visar vad du anser är grund för åberopande av garanti. Är det mer omfattande utbyte kan även garantibesök komma att göras.

    I båda dessa fall gäller att du måste starta ett ärende via formuläret i kundservice av ärendetyp Reklamation för korrekt hantering. Viktigt är att alltid rapportera eventuella problem så snart som möjligt. Exempelvis måste ovillkorligen garantiutbyten som efterfrågas på våren efter leveransår ha rapporterats på hösten 30/10 leveransåret. Vid höstplantering gäller 15/2. Alla reklamationer kring planta förutom antal som är fel i leverans tas emot endast via e-post.

    När ett reklamationsärende startas är gången följande:

    • Ni mailar in till oss med begärd info, saknas ev ordernummer och foto så behandlas ej er reklamation.
    • Vi gör en analys av att ni uppfyller våra garantivillkor kring jordförbättring, plantering och bevattning. Så gör en komplett ifylld reklamation.
    • Vi återkommer till er via mail eller samtal inom 10-60 dagar för åtgärdsförslag.
    • Åtgärdsförslag utförs tidigast den första svala perioden efter er planeringsperiod. Dvs Ni planterar Mars - Juni - åtgärd görs i Sept/okt. Ni planterar Juli-Okt - åtgärd utförs April/Maj året efter.
    • Vi ersätter planta som dömts ut, ej arbete som är utfört.
    • Åtgärdsförslag behöver inte vara ny planta utan kan ges i råd av tex nedklippning, gödning, bevattningssystem etc.
    • Planta som ersätts ska vara utan chans för överlevnad, pga fördröjning i vintergrönt så tas det i hänsyn i och med att åtgärd görs först efter att plantan ska ha etablerat sig.
    • Garantibyte sker en gång per order, dvs ej garanti på garanti. För att undvika problem så görs avräkning av eventuella bytesplantor inte innan minst 3-6 månader efter plantering. Detta för att undvika att fel antal plantor levereras ut på garantin. Ofta repar sig plantor, men kan också vara så att fler behövs bytas och då får vi med dessa också.
    • Ni som vintertäcker och skyddar era plantor omfattas av ett eventuellt andra byte.
    • Vi förbehåller oss rätten att ersätta er med likvida medel för plantor för eget inköp. Ni återfår då beloppet ni betalt oss, inte vad de kostar just i ert närmsta eventuella gardencenter.
    • 36 månaders växtgaranti omfattas ni av som fått planteringen utförd av oss, ni ska då om ni finns i zon 2 ha vintertäckt med skuggväv minst första våren. Zon 3-6 kan behöva även andra våren skyddas. Vinterväv ska vara original skuggväv med 75% UV filter - Kulör mörkgrön. Juteväv/markduk etc accepteras ej som skyddsmaterial. Gödsel som används ska vara Ecoplants NPK barrväxtgödning eller motsvarande.
    • Droppslang ska vara monterad. Har det varit bevattningsförbud i ert område ska ni kunna bevisa eget/inköpt vatten.
    • Ni har 36 månaders reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen.
    OBS! Alla godkända utbyten av plantor på garantin avhämtas hos Thujor.se i Mjölby alternativ skickas mot en fraktkostnad av 890:-
     

    Övrigt

    Om ej annan överenskommelse görs före beställning förblir samtliga varor Vadstena Dream Gardens AB:s, organisationsnummer 556762-9612 eller Svensk Häckplantering AB organisationsnummer 559165-5922 egendom till dess att full betalning erlagts. Det innebär att du som kund accepterar och inte försvårar ett återtag av levererade produkter om så krävs. Du äger ej heller rätt att vidaresälja våra produkter innan full betalning erlagts. Erläggs ej betalning tas plantor åter på er egendom - dvs ni ger oss rätt att gå in på er tomt/mark för att på enklaste sättet återta plantor. Återställning av mark sker ej men ni debiteras kostnad för återuppgrävning, omplantering och transport.

    Vidare förbehåller vi oss rätten att:

    • annullera beställningar som inte kan effektueras inom rimlig tid eller till rimlig kostnad. Mail skickas till er senast 7 dagar efter beställning.
    • annullera beställningar, eller kräva förskottsbetalning, där vi efter kontroll har starka skäl att misstänka oförmåga eller ovilja att betala. Efter sedvanlig UC. Ni får oftast de alternativ redan i kassan vi kan erbjuda Er.
    • ev annullera beställningar som understiger 1000:- i ordervärde.
    • I och med att du godkänner dessa villkor avsäger du dig all rätt till eventuella skadeståndsanspråk på Vadstena Dream Gardens AB:s oavsett anledning.

    Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i texter och prisuppgifter. Notera även att samtliga produktbilder på Thujor.se visar ett unikt exemplar av levande växter och sålunda inte är identiska med dom växter som levereras. Vissa plantor visas efter klippning.

    Varukorg
    Stänga
    Tillbaka
    Konto
    Stänga